Carta Arqueològica de Barcelona

Pend: view_intervention: Avinguda Meridiana 139-229, 158-248

 

Pend: view_geo_situation

Pend: prop_145:
Zona urbana
Pend: prop_146:
Sant Martí
Sant Andreu
Pend: prop_95:
Avinguda Meridiana 139-229, 158-248
Pend: prop_151:
UTM X: 0,00000 | UTM Y: 0,00000

Pend: view_description_notes

Pend: prop_33: Positius. Estratigrafia no exhaurida

Pend: prop_34:

Els resultats del control arqueològic de les tasques corresponents al projecte de remodelació de l’avinguda Meridiana han estat positius, i varien en funció del tram on es realitzen les actuacions previstes per l’obra així com les àrees precises a controlar. La intervenció es pot dividir en tres sectors. La vorera de Meridiana de muntanya, la de mar i el carril central de la Meridiana, on han aparegut les restes. A les dues primeres les rases efectuades per col·locar els nous serveis no han donat resultats arqueològics, fet esperable ja que per sota circulen els túnels de tren i de Metro. Al carril central cal destacar la localització d’un tram del traçat del Rec Comtal al seu pas per l’avinguda Meridiana.
L’estructura documentada correspon a una canalització contemporània del rec Comtal, coincidint exactament amb el traçat existent a la documentació.
La peculiaritat d’aquest tram, respecte altres trams documentats, construït al segle XIX ve causada per la construcció del Ferrocarril del Norte que realitza la construcció d’una paret de maons a cada banda del Rec, sobre les quals es basteix un pont, de bigues en gelosia, per on el tren travessaria el Rec. Aquests murs de maons es fan sobre unes parets anteriors del mateix rec, que en aquest cas són de pedres irregulars lligades amb morter de calç.
També s’ha trobat constància del pas del tren per aquest carril central de l’avinguda Meridiana. Elements com el pont de bigues en gelosia descrit abans i els rails, estil Barlow, reaprofitats com a plataforma posteriorment, són els vestigis del pas del tren per aquesta zona.

Pend: prop_74:

  • Pend: prop_125: Notícies / documents | Pend: prop_126: 1860

    Construcció de la línia de ferrocarril Barcelona-Zaragoza.

    El seu primer tram va ser inaugurat el 1855 entre Sabadell i Montcada. Per tal de poder arribar a Barcelona va firmar un conveni amb la Compañía de los Ferrocarriles de Barcelona a Granollers, el 2 de setembre de 1859, amb el que obtenia part de les actuals estacions de Sant Andreu Comtal i Estació de França. L’any 1861 la línia ja arribava a Saragossa. Aquest acord es va acabar amb la construcció per part de la Compañía del Ferrocarril de Barcelona a Zaragoza de la estació al carrer Vilanova, coneguda arran de l’absorció d’aquesta companyia per part de la Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España, l’any 1878, com a Estació del Nord (en funcionament fins l’any 1972). El tram entre les estacions de Sant Andreu i del Nord es feia pel carrila central de l’avinguda Meridiana. Fou soterrat l’any 1948.


Pend: view_type_crono

Patrimoni Immoble / Sistema hidràulic / Rec

Pend: prop_163:
Urbà / Modern / 1472 - 1836 d.C.
Pend: prop_164:
Urbà / Contemporani / 1860 - 1917 d.C.

Pend: view_techinfo_legal

Pend: prop_37:

Pend: prop_124:
Bo

Pend: prop_49:

Pend: prop_50:

Pend: prop_51:
Protecció Física

Pend: prop_55:

Pend: prop_56:
Pend: prop_57:
Protecció Legal
Pend: prop_58:
Clases
Pend: prop_139:
Pend: prop_140:
Protecció legal Ajuntament
Pend: prop_141:
Protecció Ajuntament

Pend: prop_87:

Pend: prop_114:
Del 22 de juliol al 29 d'octubre de 2021
Pend: prop_115:
Excavació
Pend: prop_116.:
Preventiva
Pend: prop_117:
Joan Garriga; Jordi Herms, ATICS, SL
Pend: prop_118:
Obres de reurbanització
Pend: prop_119:
BIMSA

Pend: view_attach_documentation

Pend: Prop_Docu:

Llicència de Creative CommonsPend: CC_Doc_1 Pend: CC_Doc_2

Pend: Prop_bibliography:

  • ALCAIDE GONZÁLEZ, R., 2005. "El ferrocarril como elemento estructurador de la morfología urbana: El caso de Barcelona." Scripta Nova. Volum IX, núm. 194 (65). Revista electrònica de geografia i ciències socials. Universitat de Barcelona.
  • CONILLERA, P. , 1991. Descobrir el medi urbà. 8 L’aigua de Montcada. L’abastament Municipal d’Aigua de Barcelona. Mil anys d’Història. Institut d’Ecologia Urbana de Barcelona.
  • MARCH, E.H. , 2016. El Rec Comtal, 1.000 anys d’història. Ajuntament de Barcelona. Viena Edicions
  • MARTIN PASCUAL, M. , 2000. “El Rec Comtal: dos mil anys d’abastament d’aigua a Barcelona” a Alberch, R. (dir.) Els barris de Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona i Enciclopèdia Catalana, vol. IV
  • MONTANER MARTORELL, J.M., 1998: La creació del «Servei del Plànol de la Ciutat» a l´Ajuntament de Barcelona(1925), dins CAPEL, Horacio (Coord.): Barcelona‐Montreal: desarrollo urbano comparado, Barcelona.

Carta Arqueològica de Barcelona Pend: resume_project1
Pend: resume_project2

Pend: CComons_Base_text
Pend: Carta_aj_Base Pend: mail1_Base Pend: mail2_Base | Ajuntament de Barcelona