Resultats: Positius. Estratigrafia no exhaurida
Els resultats del control arqueològic de les tasques corresponents al projecte de remodelació de l’avinguda Meridiana han estat positius, i varien en funció del tram on es realitzen les actuacions previstes per l’obra així com les àrees precises a controlar. La intervenció es pot dividir en tres sectors. La vorera de Meridiana de muntanya, la de mar i el carril central de la Meridiana, on han aparegut les restes. A les dues primeres les rases efectuades per col·locar els nous serveis no han donat resultats arqueològics, fet esperable ja que per sota circulen els túnels de tren i de Metro. Al carril central cal destacar la localització d’un tram del traçat del Rec Comtal al seu pas per l’avinguda Meridiana.
L’estructura documentada correspon a una canalització contemporània del rec Comtal, coincidint exactament amb el traçat existent a la documentació.
La peculiaritat d’aquest tram, respecte altres trams documentats, construït al segle XIX ve causada per la construcció del Ferrocarril del Norte que realitza la construcció d’una paret de maons a cada banda del Rec, sobre les quals es basteix un pont, de bigues en gelosia, per on el tren travessaria el Rec. Aquests murs de maons es fan sobre unes parets anteriors del mateix rec, que en aquest cas són de pedres irregulars lligades amb morter de calç.
També s’ha trobat constància del pas del tren per aquest carril central de l’avinguda Meridiana. Elements com el pont de bigues en gelosia descrit abans i els rails, estil Barlow, reaprofitats com a plataforma posteriorment, són els vestigis del pas del tren per aquesta zona.
Tipus: Notícies / documents | Data: 1860
Construcció de la línia de ferrocarril Barcelona-Zaragoza.
El seu primer tram va ser inaugurat el 1855 entre Sabadell i Montcada. Per tal de poder arribar a Barcelona va firmar un conveni amb la Compañía de los Ferrocarriles de Barcelona a Granollers, el 2 de setembre de 1859, amb el que obtenia part de les actuals estacions de Sant Andreu Comtal i Estació de França. L’any 1861 la línia ja arribava a Saragossa. Aquest acord es va acabar amb la construcció per part de la Compañía del Ferrocarril de Barcelona a Zaragoza de la estació al carrer Vilanova, coneguda arran de l’absorció d’aquesta companyia per part de la Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España, l’any 1878, com a Estació del Nord (en funcionament fins l’any 1972). El tram entre les estacions de Sant Andreu i del Nord es feia pel carrila central de l’avinguda Meridiana. Fou soterrat l’any 1948.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License
Permalink Http://cartaarqueologica.bcn.cat/4399
+ 3000 archaeological geolocated and typified interventions.
Whatever found in Barcelona of archaeological interest.