Pend: prop_33: Positius. Estratigrafia no exhaurida
La intervenció arqueològica ha consistit en el seguiment de les rases i en l’obertura de dos sondejos informatius. Donat que en el moment d’arribar a l’obra ja s’havien realitzat fins a tres trams de rases de fins a 50 cm. de fondària, s’efectuà la documentació arqueològica de tots aquests rebaixos, i es comprovà la possible existència d’alguna resta arqueològica en els talls de les rases. Paral·lelament es va dur a terme el control arqueològic d’una rasa pendent d’executar a l’interior de la finca. I com a mesures correctores es proposà l’obertura de dos sondejos o cales informatives de 2x2 metres, i una profunditat mínima d’1,5m al costat de les rases que s’havien fet sense autorització arqueològica.
L’obertura dels dos sondejos ha permès documentar la presència d’una sèrie d’estructures, que a grans trets es tracta de dues basses i un forn, relacionades amb un establiment tintorer. L’edifici on s’ha dut a terme la intervenció arqueològica sembla tenir el seu origen pels volts del segle XIV en relació als paraments que ens han arribat i a la tipologia de les finestres que no han estat modificades.
Per la seqüència estratigràfica els dos cups d’obra utilitzats per tintar -probablement de color blau donades les restes de morter recuperades del seu interior- semblen haver estat construïts a la segona meitat s. XVII i foren inutilitzats entre finals del segle XVIII i inicis del segle XIX. En aquest cas els cups respondrien a una de les últimes modificacions dels espais destinats al tint de la llana que molt probablement s’estaven duent a terme des del s. XVI.
En quant al forn documentat al segon sondeig sembla que fou inutilitzat entre la segona meitat del segle XVI i el primer quart del segle XVII.
L’estudi documental va permetre ubicar en aquesta propietat una tintoreria la qual formaria part d’un conglomerat d’aquests establiments a tocar del Rec Comtal, d’on captarien l’aigua. De fet, als fogatges del segle XV i inici del XVI es menciona el “carrer dels Tints” fent referència a l’actual carrer de la Sèquia, just davant de la finca que estudiem.
Permalink Http://cartaarqueologica.bcn.cat/4426
Pend: resume_project1
Pend: resume_project2