Resultats: Positius. Estratigrafia exhaurida
En aquest intervenció al Passeig Joan de Borbó i Plaça de la Mar, 1 es va portar a terme diverses tasques. Per un costat, els pròpiament arqueològics, com van ser el seguiment dels rebaixos dels estrats, l’excavació de les restes i el conseqüent aixecament planimètric. Per altra banda, es va completar amb la recerca i anàlisis documental. De les dades obtingudes es va poder comprovar que un dels murs documentats correspondria a l’estructura defensiva que es trobava en el perímetre exterior de la bateria de costa del Port de Barcelona, i que apareixia esmentada en els documents com a “Batería de los Astilleros”. La construcció d’aquesta defensa es va situar a mitjans del segle XIX – versemblantment amb anterioritat a l’any 1859 -. Cal fer esment que en els treballs de seguiment arqueològic no es va poder documentar la relació d’aquest mur amb les altres estructures militars que formaven el conjunt defensiu, degut al fet que la construcció de l’antic Aquari - en concret la dels grans dipòsits d’aigua que es trobaven en el seu recinte - va comportar l’eliminació de totes les estructures preexistents, incloent-hi l’escullera del Moll Nou (aquests procés es situa cronològicament a mitjans de segle XX). La resta d’estructures arqueològiques es van identificar com a possibles restes d’una construcció destinada a emmagatzematge de carbó, o bé, donada la presència d’un paviment de llambordes, com a zona d’accés a aquest magatzem. Per últim, les restes localitzades a la banda més oriental del jaciment es van identificar com a part de la primera defensa construïda abans del 1859 que els documents històrics anomenaven 'Bateria de la Escollera', i que hauria estat substituïda o incorporada en el projecte que datava de l’any 1859, quedant amb tota certesa inutilitzada a principis de la dècada dels anys 30 del segle passat, com a conseqüència de l’ampliació i modificació dels accessos i instal·lacions del moll iniciada a principis del segle XX.
Tipus: Notícies / documents | Data: 1772
Finalització de les obres dels dics i construcció de la nova llanterna (l’anomenada llanterna de Carles III) a l’extrem del dic de llevant. L’edificació actualment és coneguda amb el nom de Torre del Rellotge.
Tipus: Notícies / documents | Data: 1816
Es reinicien les obres del port seguint el projecte presentat l’any 1802 per J. Smith, i que suposà l’inici de la construcció del moll conegut com Moll Nou.
Tipus: Notícies / documents | Data: 1859
Construcció de la bateria de la costa coneguda com a Bateria Real o del Astillero.
Tipus: Notícies / documents | Data: 1940
La bateria de costa fou ocupada per un grup de barraques, conegudes amb el nom de La Muntanyeta.
Tipus: Notícies / documents | Data: Abans de 1859
Construcció de la Bateria de l’Escullera.
Tipus: Notícies / documents | Data: 1743
Prolongació tant del dic de Llevant com el de Ponent segons el projecte de l’enginyer militar J. Próspero de Verboom.
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons
Permalink Http://cartaarqueologica.bcn.cat/398
+ 3000 punts d’interès arqueològic geolocalitzats i tipificats.
Tot allò d'interès arqueològic que s'ha trobat a Barcelona