Carta Arqueològica de Barcelona

Pend: view_intervention: Refugi antiaeri R. 0439

 

Pend: view_geo_situation

Pend: prop_145:
Zona urbana
Pend: prop_146:
Sant Andreu
Pend: prop_148:
4
Pend: prop_149:
22745
Pend: prop_95:
Carrer Cisneros
Carrer Bascònia
Carrer Montpeller
Carrer Fraga
Carrer Cerdà
Plaça Mercadal
Carrer Arc del Mercat
Pend: prop_151:
UTM X: 432280,00000 | UTM Y: 4587524,00000

Pend: view_description_notes

Pend: prop_28: Refugi antiaeri R. 0439

Pend: prop_34:

Durant la Guerra Civil Espanyola (1936-1939) a la ciutat de Barcelona es van construir gran quantitat de refugis antiaeris utilitzats per la població civil per tal de protegir-se dels bombardejos feixistes.
Des del primer atac –naval en aquest cas- sobre el nucli urbà la nit del 13 de febrer de 1937, fins a la caiguda de la ciutat el 26 de gener de 1939, la ciutat va patir un total de 194 bombardejos, la majoria aeris, que provocaren un nombre de víctimes i ferits. Els atacs indiscriminats sobre la població civil provocaren, al marge de les víctimes, un gran impacte psicològic.
A Barcelona, el Servei de Defensa Passiva Antiaèria depenent de l’Ajuntament, en primer lloc, i la Junta de Defensa Passiva de la Generalitat, posteriorment, van portar a terme un projecte per salvaguardar els edificis emblemàtics i subvencionaren al voltant d’un centenar de refugis. La resta, casi 1300, es varen començar a excavar de forma auto-organitzada i auto-finançada per iniciativa civil, configurant un autèntic moviment social sense precedents.
Els refugis antiaeris són espais soterrats, amb un o més accessos en la via pública i diversos espais en el seu interior. Aquells planificats per l’Ajuntament eren dissenyats com a medis de defensa passiva amb la vocació d’ésser reaprofitats com a trams de clavegueram, banys públics, magatzems, sales de lectura i altres usos.
La majoria de refugis veïnals tenien un caràcter provisional i efímer. La seva construcció es deuria al treball abnegat de civils no militaritzats, vells i, sobretot, dones i nens. Varen començar als barris amb una gran tradició associativa i sense comprometre els ciments dels edificis, com per exemple a les places públiques.

Refugi antiaeri R. 439.
Segons la documentació existent a l’AMAB del fons Defensa Passiva, en el que es conserven plànols i apunts topogràfics del refugi 0439, amb data de setembre de 1937, sabem que es tracta d’una construcció antiaèria del tipus “galeria“. Cal dir, que el projecte contempla la unificació d’un seguit de galeries, i del refugi núm. 0631.
Durant la Guerra Civil espanyola, aquest refugi estava referenciat als carrers Bascònia, Montpeller, Mateu Ferran (actual Gran de Sant Andreu) i la Plaça Mercadal. Aquest estava ubicat entorn a la Plaça del Mercadal i al carrer Bascònia de Sant Andreu. La estructura defensiva comptava amb 9 accessos diferents: carrer Cisneros núm. 2; carrer Bascònia núm. 41-43; carrer Bascònia entre els núm. 20-22; carrer Montpeller núm. 20; carrer Montpeller núm. 44-42; carrer Fraga núm. 3-15; carrer Cerdà núm. 2; Plaça Mercadal núm. 39-40; i carrer Arc del Mercat núm. 7-8.
Segons els plànols del projecte el refugi comptava amb diferents pous de ventilació i una cabuda per a 4.300 persones. Aproximadament, els túnels feien entre 1’90 m. d’alt i entre 1’40 m. d’ample.


Pend: view_type_crono

Patrimoni Immoble / Estructures defensives i militars / Refugi antiaeri / De nova construcció / Galeria

Pend: prop_163:
Contemporani (Metropolità) / 1917 - 1953 d.C.
Pend: prop_164:
Contemporani (Metropolità) / 1917 - 1953 d.C.

Pend: view_techinfo_legal

Pend: prop_37:

Pend: prop_124:
Desconegut

Pend: prop_49:

Pend: prop_50:

Pend: prop_51:
Protecció Física

Pend: prop_55:

Pend: prop_56:
Pend: prop_57:
Protecció Legal
Pend: prop_58:
Clases
Pend: prop_139:
Pend: prop_140:
Protecció Legal
Pend: prop_141:
Clases

Pend: prop_87:


Pend: view_attach_documentation

Pend: Prop_bibliography:

  • PUJADÓ, J. , 1998. Oblits de rereguarda: els refugis antiaeris a Barcelona, 1936-1939, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona.
  • PUJADÓ, J. , 2006. Contra l’oblit. Els refugis antiaeris poble a poble, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona.
  • RAMOS, J. ; RAVOTTO, A. , 2011. "Plaça de Les Navas". Anuari d'Arqueologia i Patrimoni 2008, p. 79

Carta Arqueològica de Barcelona Pend: resume_project1
Pend: resume_project2

Pend: CComons_Base_text
Pend: Carta_aj_Base Pend: mail1_Base Pend: mail2_Base | Ajuntament de Barcelona